Zajęcia laboratoryjne - redoks. Relacja.

Stow
Dnia 6 października dzięki Mazowieckiemu Stowarzyszeniu na rzecz Uzdolnionych reprezentacja klasy IIF miała możliwość uczestniczyć w zajęciach zatytułowanych "Rozwijanie zainteresowań chemicznych uczniów szkół ponadgimnazjalnych poprzez zajęcia laboratoryjne. Reakcje redoks."Zajęcia te poszerzały wiedzę na temat reakcji redoks. Odbyły się na Wydziale Chemii Uniwersytetu Warszawskiego w Laboratorium Dydaktyki Chemii. Zajęcia były prowadzone przez dr Iwonę Paleską i  dr Agnieszkę Siporską.
ORGANIZATOROM I PANIOM DOKTOR, PROWADZĄCYM ZAJĘCIA NAJSERDECZNIEJ DZIĘKUJEMY.
Zajęcia zaczęły się od zapoznania z zasadami BHP w laboratorium chemicznym. Następnie zaprezentowano nam kilka najciekawszych doświadczeń pokazowych takich jak Wulkan, czy Ryczący Misio. Później podzieliliśmy się na pary i w tych parach wykonywaliśmy samodzielnie doświadczenia jak na przykład Redakcja Łódeczkowa (próba Trommera), Próba Przedświąteczna (próba Tollensa), czy Skrzypiący Manganian. Po każdym wykonanym doświadczeniu musieliśmy sporządzić w zeszytach opis (obserwacje, równanie reakcji, wnioski). Gdy czegoś nie wiedzieliśmy bądź nie umieliśmy, Panie Agnieszka i Iwona z wielką chęcią i łatwością nam to tłumaczyły. Na sam koniec każdy z nas dostał dyplom ukończenia tych zajęć oraz mały prezent: "wydziałową krówkę" =). Ogólnie mówiąc były to bardzo ciekawe i interesujące zajęcia,          z których wynieśliśmy niezwykle dużo wiadomości i informacji o równaniach redoks i nie tylko.

Poniżej zamieszczam zdjęcie reprezentacji klasy IIF na zajęciach:

P061010_16.56

Gabriel.

NOBEL z CHEMII i FIZYKI

Tegoroczną Nagrodę Nobla z chemii podzieli między siebie trzech laureatów Richard F. Heck, Ei-ichi Negishi i Akira Suzuki.

Zostali nagrodzeni za opracowanie metody polegającej na tworzeniu związków chemicznych na bazie węgla przy wykorzystaniu palladu, tak skomplikowanych jak te powstające w naturze. Metoda ta pozwoliła na tworzenie zaawansowanych leków i tworzyw sztucznych i podzespołów elektronicznych.
By budować tak skomplikowane związki konieczne jest łączenie atomów węgla. Te jednak nie łatwo wchodzą ze sobą w reakcję. Pierwsze próby pobudzenia ich reaktywności pozwoliły jednak tworzyć tylko bardzo proste związki. Tworzenie bardziej skomplikowanych struktur chemicznych owocowało pojawieniem się ogromnej liczby niepożądanych produktów ubocznych.
Dopiero metoda opracowana przez Hecka, Negishi i Suzuki pozwoliła przezwyciężyć te problemy. Polega ona na tym, że atomy węgla łączą się na powierzchni atomu palladu co uruchamia reakcję chemiczną.

Tegoroczną Nagrodę Nobla z fizyki otrzymali Andre Geim i Konstantin Novoselov, za wyizolowanie i odkrycie właściwości grafenu, jednoatomowej warstwy węgla. Materiału uważanego za następcę krzemu w elektronice. Grafen przewodzi prąd równie dobrze co miedź, ciepło znacznie lepiej niż jakikolwiek inny materiał. Jest ponadto wyjątkowo wytrzymały i niesłychanie gęsty. Nawet atomy helu uważane za najmniejsze wśród gazów nie są się w stanie przez niego przecisnąć. Grafen jest przy tym zupełnie przezroczysty. Grafen fascynował naukowców od lat, jednak wielu z nich wątpiło w możliwość wyizolowania go. Inni spekulowali, że w temperaturze pokojowej jednoatomowa warstwa węgla będzie ulegać fałdowaniu i zaginaniu. Eksperymenty Geima i Novoselova wykazały, że te obawy były nieuzasadnione.
Za www. newsweek.pl

ePODRĘCZNIK do CHEMII

Serdecznie Was zapraszam do przeczytania wiadomości o budowie atomu w epodręczniku - adres http://www.chemia.dami.pl/index.htm. Inne przydatne linki znajdziecie w dziale CHEMIA - linki.
Miłego oglądania
. Puszcza oczko

Przedmioty przyrodnicze w czołówce

Podczas wybierania maturalnych przedmiotów dodatkowych edukacyjne zajęcia przyrodnicze są coraz częściej preferowane przez maturzystów.
PONIŻEJ ZESTAWIENIE ZESZŁOROCZNYCH WYBORÓW NA MAZOWSZU:
POZIOM PODSTAWOWY:

 Miejsce

Przedmiot

Odsetek absolwentów

1

geografia

10,42%

2

wiedza o społeczeństwie

8,35%

3

biologia

6,72%

4

fizyka

4,27%

5

historia

3,26%

6

chemia

1.95%

 POZIOM ROZSZERZONY:

 Miejsce

Przedmiot

Odsetek absolwentów

1

matematyka

16,56%

2

język angielski

15,38%

3

geografia

11,76%

4

wiedza o społeczeństwie

9,45%

5

biologia

7,77%

6

chemia

6,48%

7

fizyka i astronomia

5,78%

8

historia

4,91%

 

KOŁO MATURALNE dla klasy III f

Zapraszam maturzystów na koło przygotowujące do matury z biologii - zakres rozszerzony we czwartki od 7:10 sala 103.

SPRZĄTANIE ŚWIATA 2010

sprztanie
W piatek 17 września uczniowie klas I g i II d pod opieką p. Roberta Tańczyńskiego oraz klasy Ig pod opieką p.Dariusza Masnego sprzątali Lasek na Kole. Oczyściliśmy ze śmieci także ul. Majakowskiego przed szkołą, parking XXIV LO i dziedziniec szkolny. Worki i rękawice otrzymaliśmy z Wydziału Ochrony Środowiska dla Dzielnicy Wola. DZIĘKUJEMY WSZYSTKIM UCZESTNIKOM AKCJI i ZACHĘCAMY DO WSPÓLNEGO SPRZĄTANIA ŚWIATA!

Festiwal nauki - klub młodzieżowy

Serdecznie zapraszam na zajęcia klubu młodzieżowego Festiwalu nauki:
Promieniowanie wokół nas  Pracownicy Instytutu Chemii i Techniki Jądrowej,
Alternatywne źródła energii: zintegrowane badania na pograniczu energetyki słonecznej i wodorowej - prof. P. Kulesza (Wydział Chemii UW, ul. Pasteura)
Świat nanotechnologii: nowe nanostruktury węglowe  A. Huczko (Wydział Chemii UW, ul. Pasteura ); 
Biotechnologia roślin leczniczych  H. Olędzka, W. Szypuła, , (Wydział Farmaceutyczny WUM, ul. Banacha 1);
Kawa kontra wolne rodniki  K. Zawada, M. Jamróz, godz. 11, 12, 13, (Wydział Farmaceutyczny WUM );
Cele molekularne leków w świecie wirtualnym D. Maciejewska, T. Żołek, godz.  (Wydział Farmaceutyczny WUM)
Ślady jądrowe w materiałch polimerowych oraz ich zastosowani - Marek Buczkowski IChTJ (Muzeum Marii Skłodowskiej-Curie i Polskie Towarzystwo Chemiczne); 
Komputerowe wspomaganie projektowania leków - dr hab. Sławomir Filipek, (Wydział Chemii UW)
Co chemik może zrobić z gazu ziemnego? - dr inż. Piotr Winiarek (Politechnika Warszawska Wydział Chemiczny Koszykowa 75 Gmach Technologii Chemicznej)

Więcej informacji na stronie Festiwalu Nauki http://www.festiwalnauki.edu.pl/

Zajęcia laboratoryjne

Stow

W zajęciach organizowanych przez Mazowieckie Stowarzyszenie na rzecz Uzdolnionych i Wydział Chemii Uniwersytetu Warszawskiego wspieranych przez Biuro Edukacji m.st. Warszawy zatytułowane "Rozwijanie zainteresowań chemicznych uczniów szkół ponadgimnazjalnych poprzez zajęcia laboratoryjne"  wzieła udział reprezentacja uczniów XXIV LO. Następne zajęcia z naszym udziałem już niebawem. RELACJA UCZESTNIKÓW WKÓTCE!

DZIĘKUJĘ ZA OWOCNĄ WSPÓŁPRACĘ

Nowy rok szkolny oznacza dla mnie nowe obowiazki, dlatego muszę zrezygnować z funkcji opiekuna samorzadu uczniowskiego. BARDZO SERDECZNIE DZIĘKUJĘ SAMORZĄDOM KLASOWYM, CZŁONKOM RAD I ZARZĄDÓW SAMORZĄDU XXIV LO ZA WSPOŁPRACĘ. DZIĘKI WASZYM POMYSŁOM I CIĘŻKIEJ PRACY UDAŁO NAM SIĘ PRZEPROWADZIĆ WIELE AKCJI I PRZEDSIĘWZIĘĆ. SZCZEGÓLNIE WDZIĘCZNY JESTEM DYREKCJI, WYCHOWAWCOM, NAUCZYCIELOM I WSZYSTKIM PRACOWNIKOM SZKOŁY ZA WSPIERANIE DZIAŁAŃ SAMORZĄDU.  S E R D R C Z N I E  W S Z Y S T K I M  D Z I Ę K U J Ę!
Darek Masny